EITSPEA 6: Millist WIPO intellektuaalomandimudeli komponenti pean käesoleval ajal kõige paremini toimivaks ja millist tuleks (põhjalikumalt) muuta?

Kaubamärgid - kõige paremini toimiv

Kõige paremini toimivaks tänapäeval võiks pidada kaubamärke. Kaubamärgid ei too kaasa küll intellektuaalomandi kaitset otseselt, kuid on teretulnud vahend nii tarbijatele kui pakkujatele. 

Kaubamärgid annavad tarbijatele midagi mille järgi orienteeruda - teha oma valikuid vastavalt sellele mis on ennast tõestanud. Vastupidiselt aitab see ka vältida teenuse- või tootepakkujaid kellega on negatiivsed kogemused endal või kaastarbijatel.

Pakkujatele on kaubamärgid motivaatoriteks teha ausat äri ja pakkuda head toodet. Üldiselt on läbi tugeva kaubamärgi saavutanud ettevõtete edu olnud märkimisväärne.

Probleemitu ei ole see sellegipoolest. Kaubamärgid on küll kaitstud kopeerimise eest, kuid kuhu maani kaitstud? Seda on keeruline piiritleda - võidakse logo luua mis on üsna lähedane õigele ja enda kaubamärgi eest võitlustega peavad suured kaubamärgid tegelema.

Patendid - komponent mida tuleks muuta

Patendid on loodud leiutiste kaitseks ja annavad leiutajale eksklusiivsed õigused enda leiutise tootmiseks, müümiseks ja levitamiseks. See kõlab ju hästi ja võiks edendada innovatsiooni?

Tegelikult on patentidega probleeme mitmeid.

Patendid annavad ajutise monopoli leiutajale, ka see ei oleks probleem, kuid probleem ilmneb kui patent antakse 20 aastaks. See ei ole küll kõikjal nii, kuid 20 aastat on paljudes riikides standardperiood. See on mitmel korral ajaloos pidurdanud tehnoloogilist arengut ühiskonnas märkimisväärselt.

Lisaks sellele, et patendid kestavad üldjuhul kaua, on ka patendi omandamise protsess keerukas, ajakulukas ja kallis, mis peletab eemale väikeettevõtteid ja üksikisikuid. Seeläbi toetavad patendid juba tugevalt juurdunud monopolistlikuid ja oligopoolseid turgusid mis avaldab negatiivset mõju nii tarbijale kui innovatsioonile.

Allikad:

https://www.upcounsel.com/advantages-and-disadvantages-of-patents
https://www.wipo.int/patents/en/
https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2023/01/18/the-importance-of-trademarking-your-business/



Comments

Popular posts from this blog

EITSPEA 2: Kaks erinevat nähtust interneti varasemast ajaloost

EITSPEA 12: üks positiivne ja negatiivne näide kasutatavusest veebis

EITSPEA 3: Uus meedia...?